Nekvašený chléb - Čapátí

07.08.2014 16:12

Čapátí je nekvašený chléb - placka, která je známá po celém světě.

Již v Bibli máme mnoho odkazů, kdy Izraelité museli dodržovat půst a jedli pouze nekvašený chléb, což mělo své důvody.

Na východním Slovensku tento chléb pečou přímo na kamnech a nazývají jej Lokše.

Podívejte se na krátké prezentační video, jak se takový nekvašený chléb připravuje.

I nám prospěje změna jídelníčku a můžeme si chlebové placky snadno a rychle vyrobit sami pro radost i podporu zdraví.

Také se nám tento recept může hodit v případě nouze o chléb. 

 

Postup:

na 10 -12 ks čápátí potřebujeme

1,75 hrnku mouky atta nebo jiný druh hladké mouky celozrnné

1 menší čajovou lžičku soli

3/4  až 1 hrnek vody

kostka másla

 

Chléb čápátí je jednoduchý a bohatý na živiny. Mouku prosijeme do mísy. Při přípravě přidáváme vodu po troškách, abychom jí neměli moc. Kdyby bylo těsto řídké, přidáme ještě trochu mouky. Pak hněteme na vále. Když je těsto hladké a  poddajné  asi za 5 -10 minut ukončíme hnětení a necháme těsto asi 1,5 hodiny odpočinout.

Pak znovu krátce prohněteme. Po té oddělíme část těsta, vyformujeme na pomoučeném vále váleček a nakrájíme jej na stejné díly.  Každý díl vyválíme mezi dlaněmi, hodně tlačíme až vznikne koulička, která má na povrchu tvar spirály. Položíme na vál spirálou na vrch a válečkem jemně tlačíme a vyválíme kulatou placku. Občas je potřeba váleček potřít moukou, aby se těsto nelepilo. Vyválená placka čápátí je tenká a stejně silná. Nyní ji přeneseme přesným způsobem na rozpálenou pánev. Necháme ji péci, nedotýkáme se jí dokud se nezačnou dělat malé bublinky. Trvá to asi 30-45 sekund než se objeví. Nyní ji otočíme a opékáme z druhé strany. Když se čápátí začíná nafukovat, vezmeme si kleště můžeme ji přenést na přímý oheň, přes který máme kovovou mřížku. Několik vteřin ji  z obou stran opečeme, až je krásně nafouklá.

Přeneseme ji na talíř a potřeme rozpuštěným máslem. Horká čápátí s máslem je ta nejlahodnější kombinace. Je mnoho dalších způsobů jak jíst čápátí. Například jako přílohu k zelenině, namazanou oblíbenou marmeládou, nebo jen tak horkou přímo z pánve. Čápátí je bohaté na vlákninu, vitamíny B a E, bílkoviny, železo nasycené tuky a uhlovodany. Vyzkoušejte, jsou lahodné.