Semínka pro zdraví

09.05.2017 16:10

Proč jíst semínka?

 

Semínka patří do skupiny nejdůležitějších potravin pro výživu člověka.

Obsahují velmi důležité esenciální nenasycené mastné kyseliny, vitaminy, minerály, stopové prvky a kvalitní bílkoviny.

Jejich léčivé a posilující účinky jsou výrazně silnější, pokud jsou semena

z biologicky pěstovaných rostlin.

Jsou zdrojem nezastupitelných nenasycených mastných kyselin omega 3, omega 6, omega 9.

Posílí imunitu a vitalitu, dodají vlákninu, detoxikují.  Jsou zdrojem všech vitálních látek, pro všechny procesy v našem těle,. 

Zvyšují odolnost proti stresu nebo bolesti.

Podle čínské medicíny jsou zdrojem energie, která posiluje organizmus.

Naši předkové se živili z velké části semeny, ovocem, zeleninou, mlékem a obilím.

 

 

Semínka můžete konzumovat na mnoho způsobů. „Pokud semínka předem namočíte, budou pro organismus stravitelnější a aktivují se v nich enzymy, čímž se zvyšuje jejich výživová hodnota a pozitivní účinky. Následně je můžete smíchat s jogurtem, ovocem či vodou. Lehce stravitelná jsou i naklíčená semínka.

 

Jaký druh?

 

DÝŇOVÁ SEMÍNKA

Dýňová semínka obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin. Podle zkušeností lidových léčitelů vyženou z těla cizopasníky, podporují dobrou náladu a kvalitní spánek.  Jsou dobré při potížích s močovým měchýřem, prostatou a ledvinami. Jsou zdrojem vitamínů a minerálů. 
 

 

 

 

Zdravotní účinky dýňového semínka:

*        jako podpora při arterioskleróze, revmatismu a dně

*        příznivě působí na prostatu

*        přírodní zdroj tryptofanu (aminokyselina) - ovlivňuje dobrou náladu

*        zdroj vitamínu B 15 (antistersový)

*        snižuje hladinu cholesterolu

*        pomáhají růstu nehtů a vlasů

*        brání padání vlasů

*        působí pozitivně na trávící systém

*        jsou ideální, když tělo potřebuje doplnit zinek

*        působí proti střevním cizopasníkům (např. tasemnice)

*        podporuje činnost ledvin, působí močopudně

*        povzbuzuje krevní oběh

*        urychluje regeneraci tkání při ekzému, psoriáze (lupénce) a dermatitidě

*        proti zánětlivé účinky

*        detoxikace střev

*        blokuje rakovinné procesy

 

Doporučená denní dávka: 1-2 polévkové lžíce loupaných semínek, pokud požíváme semínka preventivně postačí poloviční dávka.

 

Složení:

Jsou nejlepší přírodní zdroj zinku, který je potřebný pro stavbu kostí a všech tkání v těle. Jsou zdrojem vitamínu A, E, D, B1, B2, B3,B5, B6, B12 a kyseliny listové. Z minerálů obsahuje zejména zinek, vápník, železo, fosfor, mangan, měď, selen, draslík.

 

Použití:

Loupaná dýňová semínka se dobře rozžvýkají, lze je přidávat do polévky, pražené na suché pánvi se solí, do ovocných i zeleninových salátů, moučníků, doma pečeného chleba.

Vyrábí se z nich dýňová pasta – Tahiny.

 

Rostlinné mléko: semínka namočte přes noc do vody, pak ji slejte, dejte do mixéru a dolejte vodou – na 100 g semínek v suchém stavu litr vody. Mixujte, dokud nevznikne napěněné mléko. Zvolte některý sirup nebo med a oslaďte je. Přidejte vždy i trochu soli. Přecedíme přes plátěný bavlněný  sáček. Hotové mléko můžeme ihned konzumovat nebo dále zpracovávat. Skladujte v uzavřené sklenici v lednici, kde vydrží až pět dnů. Zbylou vlákninu použijeme do těsta na pečivo.

 

 

LNĚNÁ SEMÍNKA

jsou i nejbohatším zdrojem nenasycených mastných kyselin omega 3  a u vegetariánů vynikající alternativou místo mořských ryb.  Dále obsahují lecitin, řadu minerálních látek a vitaminů.   Semínka mají vysoce protirakovinné účinky (Lněná dieta podle Dr. Budwigové). Len je vhodný pro všechny kategorie zdravých i nemocných. Je to jeden ze základních semen, určených k výživě člověka pro naše středoevropské pásmo. Lněné semínko je nejbohatším rostlinným zdrojem lignanů, kterých obsahuje 75 – 750x více než ostatní rostlinné zdroje.

 



 

Zdravotní účinky lněného semínka

*        jsou účinná proti arterioskleróze, infarktu a rakovině.

*        snižují vysoký krevní tlak a riziko ischemických chorob srdečních 

*        snižují hladinu krevních lipidů, viskozitu krve, působí protisrážlivě

*        zlepšují elasticitu cév a chrání je před zužováním

*        mají výtečný pozitivní efekt na suchou, odlupující se pokožku a lupénku

*        je to osvědčené a šetrné projímadlo

*        užívá se při žaludečních vředech

*        pomáhá snižovat vysoký krevní tlak i cholesterol

*        jsou velmi vhodná na ošetření a zmírnění zánětlivých projevů

*        v lidovém léčitelství se doporučuje pro přípravu porodních cest

*        proti depresi

*        při prevenci a léčení rakoviny

*        proti astmatu, menstruačním křečím

*        migrénových bolestí

*        proti kloubním zánětům

*        blokují zásobní ukládání tuků v těle

*        blahodárně působí na činnost střev, upravují zažívání a pomáhají při zácpě

 

Použití:

Lněné semínko je nejlepší, když je umelete, pak přidejte do kefíru, vody, salátů, polévek, moučníků, pomazánek, ale i do těsta na chleba. Známá dieta proti rakovině a kardiovaskulárním onemocněním podle J.Budwigové je také založena na mletém lněném semínku, tvarohu a ovoci.

Umelte ho na elektrickém nebo mechanickém mlýnku. Nikdy ale ne do zásoby, rychle žlukne a je pak jedovatý. Je třeba ho zpracovat po umletí do 10-ti minut.

 

 

KONOPNÁ SEMÍNKA

Jsou velmi výživná, mají vysoký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Tradičně jsou prostředkem proti stárnutí. Podporují činnost mozku, rovnováhu hormonální hladiny, ale i zdravou pokožku. Obsahují až dvacet aminokyselin, které posilují imunitu. Příznivý je i obsah mnoha vitaminů a minerálů - vápník, hořčík, železo, fosfor, draslík, zinek, jód, chróm, stříbro, lithium, draslík, síra a další. Vysoký obsah vitamínu A, B,B1,B2,B3, B6, C, E, PP a F.
 

 

 

Zdravotní účinky konopného semínka:

*        pro správný vývoj mozku a paměti

*        při léčbě lupenky, ekzémů a kožních nemocí

*        posiluje imunitní systém a je velkou pomocí při kardiovaskulárních nemocech

*        problémy s ledvinami, kůží, vlasy, nehty

*        dodává velké množství energie a podporuje růst svalové hmoty ve spojitosti s cvičením

*        přispívá k léčbě akné, AIDS

*        přírodní zdroj proteinů

*        jsou účinná proti arterioskleróze, infarktu a rakovině

*        prevence Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby

*        revitalizace následků chemoterapie při léčení rakoviny

*        psychické obtíže

*        posiluje srdce

*        snižuje cholesterol

 

Použití:

Loupaná konopná semínka lze přidat do salátů, jogurtů, pomazánek, do pudinků, na chléb, ale můžete je jíst i samotná.

Konopné mléko: Předem večer namočíte neloupané semínko 100g, ráno scedíte a přidáte čistou vodu 900 ml a v mixeru umixujete do běla. Dochutíme sirupem (agáve, javorový, med apod.) a trochou soli. Můžeme dochutit banánem,jahodami, borůvkami a dalším sezónním ovocem a pijeme čerstvé. Zbylou vlákninu konopných slupek vyhodíme na kompost. Skladujeme v chladu do dvou až tří dnů.

 

SEZAMOVÁ SEMÍNKA

jedná se o drobná semínka bílé barvy a jsou považována za jedny z nejzdravějších semínek vůbec.

 

 

 

Zdravotní účinky sezamového semínka

*         vhodná náhrada masa pro vegetariány

*         velmi prospěšná k prevenci a léčbě osteoporózy, osteomalacie, zlomenin kostí, chrupavek

*         výživa pro kůži, nehty a vlasy

*         prospívá srdci a cévám

*         prospěšné na nervy (neurózy, deprese a psychózy) - působí jako antidepresivum

*         zlepšuje látkovou výměnu

*         vhodné jako doplněk při anémii

*         zdroj vitamínu B 15 (antistersový)

*         zvyšuje imunitu

*         prospěšná pro těhotné a kojící ženy

*         působí proti zácpě a zlepšuje zažívání

*         snižuje hladinu cholesterolu v krvi

*         povzbuzuje mozkomíšní systém

*         příznivě působí při kožních onemocněních

*         zdroj rostlinných bílkovin a tuků

*         antioxidant

*         působí proti předčasnému šedivění vlasů

*         podporuje tvorbu mateřského mléka

 

Složení:

Obsahují kvalitní bílkoviny a esenciální nenasycené mastné kyseliny, vitaminy, minerály a stopové prvky. Mezi nimi je i důležitý antioxidant, vitamin E, vitaminy B, ale i železo, kvůli kterému se doporučují lidem s chudokrevností. Jsou velkým zdrojem vápníku.  Ovlivňují snižování hladiny škodlivého cholesterolu, posilují imunitu a uvádí se i jejich schopnost předcházet nádorům.

Jsou zdrojem lecitinu, vitamínů: provitamin A, B1, B2, B3, B15, E, minerálů: vápník, hořčík, železo,, zinek, draslík, fosfor, mangan a selen.

 

Použití:

Nejlépe je jíst semínka neloupaná – do snídaňových směsí, musli, salátů, na pečivo při pečení. Přidejte je do těsta, použijte do salátů, k posypání moučníků. Připravuje se z nich  pasta tahini, která je vhodná pro přípravu pomazánek

a studené kuchyně.

Chalva – zdravá pochoutka, směs rozemletých sezamových semínek, cukru a medu.

Sezamové mléko: večer, předem, namočíte semínko 100g, ráno scedíte a přidáte čistou vodu 900 ml a v mixeru umixujete. Dochutíme sirupem (agáve, javorový, apod.) a trochou soli. Přecedíme přes plátěný bavlněný  sáček a skladujeme v chladničce, nejdéle 2-3 dny. Můžeme je přidat do veganských snídaní, smoothie, koktejlů, pudinků apod. Zbylou vlákninu použijeme do těsta na pečivo.

 

 

SLUNEČNICOVÁ SEMÍNKA

Slunečnicová semínka mají vysokou energetickou hodnotu, obsahují minerály, karotenoidy, jsou velmi bohatá na kyselinu linolovou a vitaminy. Právě kyselina linolová je prevencí aterosklerózy. Pomáhají při regeneraci organismu po nemoci, hojení ran a chudokrevnosti, ale i v případě depresí, nervového vypětí i nespavosti. Pravidelnou konzumací můžete vylepšit stav vlasů, nehtů a kůže. Obsahuje ze všech olejnatých semen nejvíce omega-6, omega 9 - 20%, omega-3 poměrně málo nenasycených mastných kyselin.

 

 

Zdravotní účinky slunečnicového semínka

*         snižuje hladinu cholesterolu

*         pomáhají při stresu, nervozitě, depresi a nespavosti

*         vhodná pro těhotné a kojící ženy, sportovce, chudokrevnost

*         chrání buňky před oxidačním stresem a tím brání stárnutí

*         vhodné při ekzémech a suché pokožce

*         vhodná pro diabetiky

*         silný antioxidant (vitamin E a selen)

*         snižuje tvorbu krevních sraženin a rozvoje infarktu myokardu

*         vysoký obsah draslíku

*         zvyšuje hladinu serotoninu a posiluje činnost nervů přírodní cestou

*         bojovník proti artritidě, cukrovce i rakovině

*         díky vysokému obsahu hořčíku působí při migrénách a astmatu

*         působí preventivně proti kardiovaskulárním chorobám

*         podporuje zdravý růst vlasů a nehtů

*         působí příznivě na arteriosklerózu a ischemickou chorobu srdeční

*         vhodná pro vegany

 

Složení:

zinek, hořčík, vápník, draslík, selen, fosfor, křemík, manganu, železa, tuky, proteiny, sacharidy, vitaminy B1,B3, B6, PP, vitamin E. Vitamínu D obsahuje více než rybí tuk  a  aminokyseliny, Tryptofan - podporující tvorbu Serotoninu - hormonu štěstí.

 

Použití: do snídaňových směsí, ovesných kaší, salátů, pomazánek, v kombinaci s ořechy, ale i jen tak – ať loupaná či neloupaná. Při jejich použití je lépe se vyhnout tepelné úpravě, tedy i pražení.

Pro lepší chuť, stravitelnost a prospěšnost tělu je dobré nechat slunečnicová semínka odležet ve vodě, případně nechat vyklíčit - jsou tak lépe stravitelná

Můžete si koupit jednotlivé sáčky semínek a dopřát si je samotné – ideální množství jsou jedna až dvě lžíce denně. Připravte si je k snídani do müsli s jogurtem, či kefírem nebo je přidejte předem namočená a umletá do pomazánky nebo k posypání ovesné kaše. Jsou vhodná při celkové očistě a ozdravení organismu, nadváze, zhoršené pleti a podobně.

 

 

 

CHIA SEMÍNKA

 Přírodní olejnaté semeno (obsahuje 30% olejů), velmi bohaté na živiny.  Chia patřila u starých Aztéků, Mayů a Inků mezi tři nejdůležitější potraviny společně s kukuřicí, fazolemi a amarantem. Byla důležitou součástí stravy. Semínka jim poskytovala sílu a vytrvalost v drsných podmínkách hor a poměrně teplého podnebí, ochranu před dehydratací, fyzického i psychického vyčerpání.

 

 

 

Zdravotní účinky chia semínka:

*         ceněný antioxidant

*         zlepšuje íimunitu

*         hydratuje pokožku zevnitř

*         přispívá ke snižování hladiny chlesterolu

*         zdroj energie při fyzické a psychické námaze

*         zlepšuje regeneraci pohybového aparátu, odstraňuje záněty a bolesti ve svalech a kloubech

*         jsou bohatá na proteiny a tím podporují růst svalové hmoty, semena obsahují až 20% rostlinného proteinu

*         jsou vhodná při redukčních dietách a hubnutí

*         ideální zdroj bílkovin pro sportovce, vegetariány a vegany

*         prevence proti vzniku Alzeheirmerovy a lupenky 

*         snižuje krevní tlak a stabilizuje hladinu cukru v krvi

*         snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí

*         působí proti osteoporóze

*         prevence proti vzniku rakoviny -  vitamín B 17

*         podporuje metabolismus

*         snižuje bolest kloubů

*         podporují kvalitu kostí, vlasů i pokožky

*         zlepšuje poruchy pozornosti  a duševní bystrost

*         při problémech s prostatou

*         výrazně zlepšují vývoj a regeneraci tkání během těhotenství a kojení, při růstu a vývoji dítěte, podporuje rychlé a úplné uzdravení v poporodním období

 

 

Složení:

semena mají vysokou energetickou hodnotu, jsou zdrojem minerálů, bílkovin, vlákniny a omega-3 a omega-6 mastných nenasycených kyselin. Chia semena jsou zdrojem minerálů: hořčík, vápník, selen, bór, fosfor a železo, které jsou důležitými prvky pro tvorbu mnohých enzymů, hormonů a práce endokrinního systému. Dále obsahují bílkoviny a vlákninu. Chia semínka obsahují vitamíny A, B1, B2, B3, B9, B12 které hrají významnou roli ve vývoji těla, metabolismu, kardiovaskulární a nervové činnosti. Chia semena, díky svým sytícím schopnostem, přirozeným způsobem zvyšují objem potravy bez dodatečné energie. Jsou vynikajícím zdrojem antioxidantů, které jsou potřebné

k udržení zdraví a pomáhají udržovat mládí. Pomáhají při snižování nadváhy.  Tato malá semínka absorbují 12 násobek své váhy po smíchání

 s vodou To dává pocit sytosti. 

 

Použití

Do smoothie, do jogurtu, snídaně podle J.Budwigové, kokteily, pudinky, pomazánky, vždy za studena, nevaříme, aby se cenné látky neznehodnotily

Použijeme celá semena nebo mletá.

 

CHIA PUDINK I :

 

Postup:

1.    vrstva jogurtu (nejste-li milovníci laktózy, tuto vrstvu můžete vynechat): 1 kelímek jogurtu oslaďte/smíchejte se sirupem - např. ječným nebo javorovým podle chuti a mletým lněným semínkem

2.    vrstva chia pudinku: ve 200 ml jakéhokoliv mléka - komu nevadí, může použít živočišné, jinak lze použít ovesné nebo rýžové apod. - rozmixujte 4-5 lžic chia semínek a ochuťte špetkou vanilkového prášku, nechte chvilku odležet,

aby mohly semínka nabobtnat

3.    vrstva rozmixovaného ovoce dle chuti - lze dosladit sirupem

4.    vrstva ovesných vloček opražených hezky do křupava s javorovým sirupem

 

    CHIA PUDINK II :

       

        100 g semínek chia

        250 ml vody

        250 ml kokosového mléka 

         2 lžíce javorového sirupu (můžete použít jakýkoliv nebo med)

   Vše rozmixovat, nalít do misek a uložit na několik hodin do chladu.

.

Energetický nápoj

2 lžíce chia - 2 lžíce limetkové šťávy - 2 polévkové lžíce medu (příp.agave) a 4 lžíce vody

Semínka chia  zalít  vodou v poměru alespoň 1:2, nechat přes noc,  a ráno bude příjemná hustá kašička. Dejte vše do mixéru. Můžete přidat čerstvé ovoce nebo předem namočené sušené ovoce - meruňky, švestky, kustovnicí čínskou, rakytník, datle, rozinky ap.


 

MAKOVÁ SEMÍNKA

 

Mák je silným zdrojem vitaminů a minerálů nezbytných pro dobrou funkci všech orgánů v našem těle zvláště srdce a také chrání před rakovinou prsu. Makový olej je cenným zdrojem výživy pro mozek a navíc snižuje krevní tlak. Mák je také výborným zdrojem pro výživu zubů, nehtů, vlasů a pokožky.

 

 

 

 

Mák má výraznou chuť a využívá se v potravinách, kosmetice a zdravotnictví. Konzumací máku zajistíme pro své tělo hořčík, vápník, zinek, železo, bílkoviny (19%), zdraví prospěšné tuky (46%) např. kyselinu olejovou a linolovou a vitamin E. Vápník, kterého je v máku dostatek, doplněný vitaminem C, má přímo zásadní vliv na tvorbu a výživu kostí, je bohatým zdrojem pro prevenci osteoporózy.

Mák a jeho olej je také účinným pomocníkem, když máme suchou a popraskanou kůži, při lámavosti nehtů a vypadávání vlasů díky dostatečnému obsahu vápníku a hořčíku.

 

Zdravotní účinky máku:

*        zdroj síly a energie

*        prevence osteoporózy

*        zlepšuje paměť

*        prevence karcinomu prsu

*        působí jako prevence zubního kazu

*        brání stresu a zklidňuje

*        tlumí bolesti hlavy

*        uvolňuje svalové křeče

*        přispívá klidnému spánku

*        přispívá k léčení respiračních onemocnění

*        prospívá silným kostem a výživě vlasů a nehtů

*        makový olej je vhodný na ekzémy, záněty a výrazně pomůže i s lupenkou, hydratuje a zjemňuje pokožku
 

Složení:

Mák je vyjímečný, přírodní rostlinný zdroj s nejvyšším obsahem vápníku (cca 1 400 mg na 100 g), hořčíku 340 mg a železa 12mg, dále draslík, hořčík, fosfor, vitamín E a bílkoviny.

 

Použití:

Do koláčů, buchet, závinů, těstovin, ale z máku je také výborná pomazánka

s medem, na výroku makového mléka.

Makové mléko: 100g máku namočíme, nejlépe přes noc ve vodě, scedíme a přidáme  1l vody. Následně rozmixujeme do jemné konzistence a přecedíme (nápoj má mléčnou barvu). Můžeme dochutit medem nebo sirupem a trochou soli. Pijeme hned čerstvě připravené makové mléko a pokud možno déle je neskladujeme. Makové mléko je zásadotvorné a působí proti překyselení organismu. Může též sloužit jako náhrada kravského mléka.

 

Skladování semínek

Jestliže kupujete vyloupaná semínka, uchovávejte je v tmavé sklenici nebo keramické nádobě, v chladu. Nikdy je nejezte, pokud jsou žluklá, stará nebo dokonce plesnivá.

 

 

Závěr:

Nezáleží na tom, jaké máme potíže - semínka  potřebujeme každý opakovaně, každý den - jednoduše je přidáváme namletá do pokrmů: omáček, kaší, zelených smoothies, polévek, pomazánek, pudinků, koktejlů, atd. a přejeme si být zdraví. 

 

Odkaz na nákup semínek:

Semínka neBIO i BIO -   www.zdrave-oleje.cz/seminka-nebio-i-bio.html

 

M.V.