Stravování podle ročního období – Pozdní léto

14.08.2015 09:10

Bylo vypozorováno, že v jednotlivých částech roku, v určitém ročním období, se v našem těle energetizují a čistí určité orgány. K nim byly přiřazeny jednotlivé přírodní potraviny, které tento proces usnadňují a na daný orgán působí podpůrně. Těchto poznatků a pozorování, vycházejících z tisíce let starých (východních) systémů, můžeme i dnes využít v sestavování našeho jídelníčku.

Stravovat se v souladu s přírodou znamená, vybírat si potraviny podle tělesné soustavy jedince nebo právě probíhající roční doby, čímž dosáhneme toho, že organismus po celý rok oplývá dostatkem energie, živin a tekutin a může splňovat všechny požadavky, které na něj klademe.

Je třeba vzít v úvahu i duševní stránku, kdy i naše emoce ovlivňují zdraví našeho organizmu.

 


 

 

Pět proměn energie v průběhu roku


Ve východní tradici se rok rozděluje na pět období, ke každému jsou přiřazeny určité orgány a podpůrná strava.

 

     Pozdní léto

Pozdní léto je doba dozrávání, úrody a rovnováhy. Zastupujícím elementem je ZEMĚ. V průběhu dne země představuje ODPOLEDNE. Země je vyjádřena SLADKOU a neutrální chutí, tj. přirozená sladkost ovoce, zeleniny, oříšků, semen a obilovin, které představují velkou část běžné každodenní stravy. Podle TCM ZEMĚ rozděluje tekutiny v organizmu, zajišťuje elasticitu tkání a svalů, zvlhčuje, přináší pocit nasycení. Žaludek, slezina a slinivka jsou zastupující orgány země, jejichž hlavním úkolem je trávení a vstřebávání, tj. praktické získávání živin a energie z přijaté stravy.

V pozdním létě je nejaktivnějším orgánem SLEZINA, která je tak na vrcholu energetického náboje. Párovým orgánem je ŽALUDEK. V tomto ročním období se čistí slezina, žaludek a slinivka. Tradičně se jim přiřazuje ŽLUTÁ barva a SLADKÁ chuť, která ZAVLAŽUJE.
Životní etapa odpovídá DOSPĚLOSTI. Klimatické podmínky odpovídají VLHKU. Převládající smysl je CHUŤ.

V tomto období vytváříme v těle zásoby vitamínů, minerálů a živin na zimní dobu.

 

Slezinu, žaludek a slinivku  oslabuje:

 

Negativní vlastnosti - nadbytečná hloubavost, rozumovost, chamtivost, rozmrzelost

 

Energetickou rovnováhu těchto orgánů poškozuje:  

- Rychlé jezení, fast food strava, chemická aditiva v potravinách i potraviny, oslabené dlouhým transportem a špatným zacházením.

- Slazené cukrovinky a nápoje s velkým množstvím bílého cukru, množství mléčných produktů, což vede v oganizmu k hromadění vody a nadváze.

  Dobré je    alespoň 1. týdenní půst od mléčných výrobků. Bude se vyplavovat nadbytečná voda z organizmu a získáme lehkost.

- Nadbytek vlákniny a živočišných potravin.

- Nadbytek jídla a velké porce.

- Nesprávný způsob, jakým jíme.

 

 

Slezinu, žaludek a slinivku  posilují:

 

Pozitivní vlastnosti - soucitnost, skromnost, jemnost, radostnost

 

Příznivě na naše trávení a uvedené orgány působí:

- Jíme-li s chutí, v klidu a v sedě potraviny s přirozenou sladkostí.

- Důležité je důkladné kousání a prosliňování potravy.

- Kvalita sleziny se projevuje na rtech. Když jsou hladké, lesklé, zářivé a červené značí to správnou funkci okruhu sleziny.

- Dobrá energie sleziny nám dává pevnou půdu pod nohama, víme kdo jsme a kam jdeme. Máme dostatek sil vše ve svém životě zvládnout.

  Máme jasné místo a směr svého života. Máme důvěru ve své schopnosti a známe smysl svého života a klidnou a vyrovnanou mysl.

 

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ SLEZINU A ŽALUDEK

Sladká chuť uvolňuje duševní vlivy a vytváří žádoucí harmonii.

Přirozeně sladké nás „staví na nohy“ a pomáhá při stresu, který stupňuje energii, vrací ji zpět do normálu.

Nejvhodnější kuchyňská úprava: krátké povaření (do 10. minut)

Chuť na sladké může být u dětí nejlépe utišena ovocem, mírnou sladkostí zeleniny a obilí, sušenými plody, oříšky a semínky. Pokud potřebu sladkého zaháníme nejen u dětí sladkými pokrmy a cukrovinkami, mění se původní uvolnění v roztržitost a vznikají potíže se soustředěním.

 

Obilovina: pšenice, žluté jáhly, sladká rýže, dlouhozrnná rýže, kukuřice, bílá a červená quinoa, amarant

Luštěnina: fazole pinto, římský hrách – cizrna, žlutý hrách

Zelenina: především sladká, kulatá, ležící na zemi – kapusta, zelí, hrášek,  fenykl, dýně, brambory, patáty, celer řapíkatý, cibule, dýně (především dýně hokkaidó), cukety, květák, kedlubna, karotka, rajčata, papriky

Živočišné bílkoviny: nepasterizované mléko, smetana, syrovátka

Ostatní: za studena lisované rostlinné oleje, přírodní vanilka, med, rozinky, datle, lískové oříšky, mandle, slunečnicová, lněná a konopná semena, přírodní sirupy: agáve, ječný, kukuřičný, rýžový; lékořice

Úprava zeleniny: 10. minutové vaření, dušení, napařování, nishime

 

Nápoj ze sladkých zelenin

Tento nápoj je léčebný na harmonizaci slinivky břišní a žaludku, je vhodný i pro občasné preventivní pití.

Na dno kastrolu dáme nakrájenou cibuli, na ni vrstvu najemno nakrájeného zelí, pak vrstvu nastrouhané dýně a nakonec vrstvu nastrouhané mrkve. Zalijeme vodou tak, aby byla vidět a jen lehce přečnívala přes zeleninu. Nesolíme! Přikryjeme a na malém plameni vaříme asi ½ hodiny. Pak vodu přecedíme přes umělohmotné sítko, trochu zeleninu vymačkáme a pak ji vyhodíme. Vývar, který nám vznikl, dáme do termosky a popíjíme mimo jídlo během celého dne.

Jedná se o léčebný nápoj, který se vaří přípravou nishime. Používá se při těchto příznacích: řidší stolice, nadýmání, únava po jídle, velká chuť na sladké, psychické potíže.

 

M.V.

Literatura: V.Strnadelová, J.Zerzán- Radost z jídla

                          ad.