Oves - obilnina, která nás posílí

01.10.2013 11:58
Oves bezpluchý  je velmi výživná obilnina, má vysoký obsah biologicky hodnotných bílkovin 14-21%  a vysoký  obsah prospěšných tuků než ostatní obiloviny, což je až 4 násobek, proti ostatním obilninám. Největší podíl tvoří nenasycené mastné kyseliny.

Bílkoviny ovsa se svým složením blíží stavu ideálního  proteinu.Také obsahuje velké množství rozpustné i nerozpustné vlákniny. Dokáže snižovat cholesterol a posilovat srdce. Obsahuje látky, které obnovují kosti, prospívají zubům a vazivu.

Obsahuje větší množství vitamínů skupiny B, dále vitamín E. Obsahuje také mnoho minerálních látek – velmi ceněný hořčík, železo, zinek, mangan a další.

Staré národy nazývaly oves pokrmem bohů a užívali jej vojáci před tažením do boje pro posílení mužnosti a síly. Tradičně se podával oves koním, aby byli silní a bujní. V minulosti se ovsu také říkalo „ sója hor“ pro jeho vnitřní hodnotu.

Oves pomáhá předcházet zácpě, je ideální pro správnou činnost tlustého střeva, zmírňuje riziko srdečních chorob a infarktu. Oves tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy a působí blahodárně na nervovou soustavu. Má posilující účinky při vyčerpání organismu a únavě. Je výbornou potravinou pro diabetiky, stabilizuje obsah glukózy v krvi a jeho dlouhodobá konzumace umožňuje snížit dávky inzulínu. Ovesný odvar snižuje horečky.

 

Oves má mnoho forem úprav.

Často se užívají ovesné vločky k přípravě ovesné kaše. Díky tomu, že trávení a vstřebávání ovsa probíhá pomalu, je ovesná kaše zdrojem dlouho a rovnoměrně se uvolňující energie.

Také müsli - směs ovesných vloček s čerstvýn nebo sušeným ovocem k zalití mlékem, či jogurtem na snídani.

Tradiční recept na müsli podle švýcarského průkopníka přírodního lékařství doktora Maxe Bircher-Bennera sestává směs ze 30% drceného ovsa, 30% pšeničných vloček, 10% rozinek, 10% lískových ořechů a 20% čerstvých jablek.

Vločky můžeme přidávat do polévek k zahuštění. Do knedlíků, místo housek. Dají se připravit velmi chutné ovesné lívance. Výborný je griliáš s ořechy, nebo mandlemi, rozinkami a jiným sušeným ovocem a medem, zapečený v troubě. Z ovesných vloček snadno připravíme knedlíčky do polévek.  Můžeme posypat vločkami před vložením do trouby celozrnné pečivo.

Mouka z ovsa činí pečivo jemnějším a trvanlivějším, ale i drobivějším a méně objemným.

Ovesná mouka se může přidat do domácího kváskového chleba, do polévek a omáček k zahuštění. Také ji můžeme dát místo pšeničné mouky do smažených bramborákových placek. Je tak chutnější a vydatnější. Do sladkých moučníků i vánočního cukroví. Použít ji místo strouhanky do jablečných závinů, přidat ji do bábovky.Také ovesnou moukou můžeme zahustit pomazánky.

Celá zrna ovsa můžeme používat všude tam, kde připravujeme rýži. Jsou rychle uvařená a chutná. Např. rizoto, přílohy k masu nebo zelenině.

 

M.V.

Použitá literatura: Česká biokuchařka - A.Michalová