Stravování podle ročního období – Podzim

25.09.2015 17:32

 

 

Přirozené je uzpůsobit svůj jídelníček ročnímu období a jednoduše jíst to, co v danou dobu zraje. Pokud člověk žije v rytmu přírody a stravuje se převážně z vlastní zahrady, přirozeně mu vyplývá jaké ovoce, zeleninu, plané rostliny či jiné plody v ten který čas má jíst. Jde a jednoduše si vše po uzrání utrhne.

Každé roční období přináší něco jiného. To co zrovna venku roste, je to, co našemu tělu prospívá. V létě náš organismus potřebuje zchladit (čerstvé ovoce a zelenina) se svým chladivým a neutrálním charakterem. V zimě je naopak potřeba zahřívat a vyživovat ledviny a upřednostňovat zahřívající potraviny mající teplejší charakter, kdy čerstvou zeleninu a ovoce omezíme na minimum.

Naši předci jedli hlavně to, co jim příroda sama nadělila, případně to, co sami vypěstovali či v přírodě nasbírali.

Bylo vypozorováno, že v jednotlivých částech roku, v určitém ročním období, se v našem těle energetizují a čistí určité orgány. K nim byly přiřazeny jednotlivé přírodní potraviny, které tento proces usnadňují a na daný orgán působí podpůrně. Těchto poznatků a pozorování, vycházejících z tisíce let starých (východních) systémů, můžeme i dnes využít v sestavování našeho jídelníčku.

Stravovat se v souladu s přírodou znamená, vybírat si potraviny podle tělesné soustavy jedince nebo právě probíhající roční doby, čímž dosáhneme toho, že organismus po celý rok oplývá dostatkem energie a tekutin a může splňovat všechny požadavky, které na něj klademe.

Je třeba vzít v úvahu i duševní stránku, kdy i naše emoce ovlivňují zdraví našeho organizmu.

Přirozené je uzpůsobit svůj jídelníček ročnímu období a jednoduše jíst to, co v danou dobu zraje. Pokud člověk žije v rytmu přírody a stravuje se převážně z vlastní zahrady, přirozeně mu vyplývá jaké ovoce, zeleninu, plané rostliny či jiné plody v ten který čas má jíst. Jde a jednoduše si vše po uzrání utrhne.

Každé roční období přináší něco jiného. To co zrovna venku roste, je to, co našemu tělu prospívá. V létě náš organismus potřebuje zchladit (čerstvé ovoce a zelenina) se svým chladivým a neutrálním charakterem. V zimě je naopak potřeba zahřívat a vyživovat ledviny a upřednostňovat zahřívající potraviny mající teplejší charakter, kdy čerstvou zeleninu a ovoce omezíme na minimum.

Naši předci jedli hlavně to, co jim příroda sama nadělila, případně to, co sami vypěstovali či v přírodě nasbírali.

Bylo vypozorováno, že v jednotlivých částech roku, v určitém ročním období, se v našem těle energetizují a čistí určité orgány. K nim byly přiřazeny jednotlivé přírodní potraviny, které tento proces usnadňují a na daný orgán působí podpůrně. Těchto poznatků a pozorování, vycházejících z tisíce let starých (východních) systémů, můžeme i dnes využít v sestavování našeho jídelníčku.

Stravovat se v souladu s přírodou znamená, vybírat si potraviny podle tělesné soustavy jedince nebo právě probíhající roční doby, čímž dosáhneme toho, že organismus po celý rok oplývá dostatkem energie a tekutin a může splňovat všechny požadavky, které na něj klademe.

Je třeba vzít v úvahu i duševní stránku, kdy i naše emoce ovlivňují zdraví našeho organizmu.

 


 

 

Pět proměn energie v průběhu roku


Ve východní tradici se rok rozděluje na pět období, ke každému jsou přiřazeny určité orgány a podpůrná strava.

 

Podzim

 

Po létě přichází podzim se svou energií, která klesá a postupně se zahušťuje. Je to období dozrávání a sklizně. Teploty pomalu klesají. V babím létě jsou vládnoucími orgány slezina a slinivka a v pozdnějším podzimu jsou to plíce. V tomto období vytváříme zásoby na zimu a to jak v našich sklepech a spížích , tak i našem těle.

Neměli bychom zatížit naše zažívání nevhodnou stravou, neboť pak vznikají přebyztky, které se usazují i v plicích, což může mít za následek nemoci plic v podzimních a zimních měsících.

Na podzim jsou nejaktivnějším orgánem PLÍCE, které jsou tak na vrcholu energetického náboje a zároveň se čistí. Párovým orgánem je TLUSTÉ STŘEVO. 

V tomto ročním období se jim přiřazuje BÍLÁ (STŘÍBRNÁ) barva a OSTRÁ chuť, která ROZPTYLUJE.

Element podle TCM je KOV.
 

Životní etapa odpovídá ZRALOSTI. Klimatické podmínky odpovídají SUCHU. Převládající smysl je ČICH.

V tomto období vytváříme v těle zásoby vitamínů, minerálů a živin na zimní období.

 

Plíce a tlusté střevo oslabuje:

Špatné lidské vlastnosti: ztrnulost, lhostejnost, tvrdošíjnost, fanatičnost, dogmatičnost, domýšlivost, hrubost, hulvátství

Dále zamořené prostředí, kouření, nesprávná životospráva

 

Plíce a tlusté střevo posilují:

Pozitivní vlastnosti – ctnost Věrnost, která se udržuje oddaností, tvořivostí, souladností a plodností

Pokora, jemnost

Člověče žij, tvoř, pozoruj a hledej cíle svého žití! Použij dary Stvoření k užitku svému i celku! Věrně služ Pravdě a Lásce.

 

POTRAVINY PODPORUJÍCÍ PLÍCE  a TLUSTÉ STŘEVO

Ostrá chuť rozptyluje a tím rozproudí energii v organizmu. Patří sem většina výrazných, pikantně a ostře chutnajících potravin, zejména koření, vyvolávajících zahřátí až horkost organizmu.

Používáme energeticky teplé potraviny např. špalda, pohanka.

 

Nejvhodnější kuchyňská úprava:

S přibývajícím pocitem chladu mírně přidáváme tuku, občasné smažení, ale jen tehdy jsme-li zdraví. Grilované a zprudka pečené maso. Syrovou zeleninu v jídelníčku postupně snižujeme. Nahrazujeme ji zeleninou delší dobu vařenou.

 

Obilovina:  jáhly, které v teplých dnech kombinujeme s rýží, špalda, oves, ječmen, pohanka v kombinaci s jinými obilovinami, bílá Quinoa, amarant, kulatá rýže

Luštěnina: zařazujeme více fazolí, hrachu, cizrny, čočky

Zelenina: ta, co právě dozrává, především kulatá, ležící na zemi –kapusta, zelí, brambory, celer, červená řepa, cibule, všechny druhy dýně, cukety, květák, brokolice, kedlubna, karotka, rajčata, papriky, petržel, křen, pažitka, řeřicha, pórek, česnek, křen, ředkvičky atd.

Živočišné bílkoviny: zařazujeme o trochu více masa než v letních dnech

Ostatní: za studena lisované rostlinné oleje, med, lískové oříšky, mandle, vlašské ořechy, slunečnicová, lněná a konopná semena, jablečný ocet, bylinný ocet, káva, kávoviny, kakao, carob, černý, čaj, sojová omáčka, misso pasty, bylinné čaje, právě dozrávající ovoce, sušené nebo dušené ovoce, ovocné mošty, marmelády a džemy, kompoty

Úprava zeleniny: střednědobé picklés, na podzim se mají podávat především jídla delší dobu vařená. I v dětském věku jsou potřebné ostřejší potraviny, jako je česnek, křen, cibule. Nepodáváme je dětem však syrové, ale lehce je tepelně upravíme.

Koření: zázvor, hořčice, koriandr, pískavice, kurkuma, pepř, muškátový květ, chilli, paprika, česnek, rozmarýna, fenykl, anýz, dobromysl, nové koření, kardamom, tymián, galgán

 

M.V.