Stravování podle ročního období - Zima

15.12.2015 19:54

 

 

Přirozené je uzpůsobit svůj jídelníček ročnímu období a jednoduše jíst to, co v danou dobu zraje. Pokud člověk žije v rytmu přírody a stravuje se převážně z vlastní zahrady, přirozeně mu vyplývá jaké ovoce, zeleninu, plané rostliny či jiné plody v ten který čas má jíst. Jde a jednoduše si vše po uzrání utrhne.

Každé roční období přináší něco jiného. To co zrovna venku roste, je to, co našemu tělu prospívá. V létě náš organismus potřebuje zchladit (čerstvé ovoce a zelenina) se svým chladivým a neutrálním charakterem. V zimě je naopak potřeba zahřívat a vyživovat ledviny a upřednostňovat zahřívající potraviny mající teplejší charakter, kdy čerstvou zeleninu a ovoce omezíme na minimum.

Naši předci jedli hlavně to, co jim příroda sama nadělila, případně to, co sami vypěstovali či v přírodě nasbírali.

Bylo vypozorováno, že v jednotlivých částech roku, v určitém ročním období, se v našem těle energetizují a čistí určité orgány. K nim byly přiřazeny jednotlivé přírodní potraviny, které tento proces usnadňují a na daný orgán působí podpůrně. Těchto poznatků a pozorování, vycházejících z tisíce let starých (východních) systémů, můžeme i dnes využít v sestavování našeho jídelníčku.

Stravovat se v souladu s přírodou znamená, vybírat si potraviny podle tělesné soustavy jedince nebo právě probíhající roční doby, čímž dosáhneme toho, že organismus po celý rok oplývá dostatkem energie a tekutin a může splňovat všechny požadavky, které na něj klademe.

Je třeba vzít v úvahu i duševní stránku, kdy i naše emoce ovlivňují zdraví našeho organizmu.

 


 

Pět proměn energie v průběhu roku


Ve východní tradici se rok rozděluje na pět období, ke každému jsou přiřazeny určité orgány a podpůrná strava.

 

ZIMA

(a časné předjaří)

 

S nástupem nejchladnějšího a nejvlhčího období roku je třeba změnit i jídelníček. Zima patří k elementu VODY a voda odpovídá energii LEDVIN. Tento orgán je celou zimu na vrcholu svých sil, a proto je zranitelný, a to jak chladem, tak naším zacházením s energií, kterou stravou tělu denně dodáváme, ale i nesprávnými emocemi. Zima je nejen nejchladnějším, ale i nejklidnějším obdobím, kdy organizmus šetří a regeneruje síly. Načerpáváme síly, které z nás na jaře opět radostně vytrysknou obnovenou silou. Je třeba dbát na to, abychom v zimě organizmus nezahltili přebytkem.

V tomto období se čistí naše LEDVINY a MOČOVÝ MĚCHÝŘ. Tradičně se jim přiřazuje, SLANÁ chuť.

V tomto ročním období se jim přiřazuje ČERNÁ a INDIGOVÁ barva, SLANÁ chuť, která ZVLHČUJE. Elementem podle TCM je VODA.
 

Životní etapa odpovídá STÁŘÍ. Klimatické podmínky odpovídají CHLADU. Převládající smysl je SLUCH.

 

Ledviny a močový měchýř oslabuje:

Nadměrný přísun tekutin, raději přijímat tekutiny v ovoci a zelenině. Redukovat množství přijímané kuchyňské soli.

Negativní emoce : strach, nesprávné reakce v citových vztazích

 

Ledviny a močový měchýř posiluje:

Tmavé a teplé oblečení, zvláště opatrovat a v teple udržovat oblast ledvin a spodní část břicha.

Pozitivní vlastnosti: mravnost, jasnost, přirozenost, dětskost


POTRAVINY, které  podporují  LEDVINY a MOČOVÝ MĚCHÝŘ:
 

K ideálním zimním jídlům patří nejrůznější polévky, "jídla vařená v jednom hrnci", zapečená jídla, kompoty a vařené obiloviny.

Tuk: V zimě používáme nejvíce tuků z celého roku - rostlinné oleje za studena lisované, živočišné tuky. Semena lněné, slunečnicové, dýňové, konopné.

Potraviny - Typické potraviny elementu vody jsou mořské i sladkovodní ryby.
mořské plody, mořské řasy, mořská sůl, minerální vody, med;

Obiloviny: Pohanka, špalda (zahřívající obiloviny), ječmen, žito, oves (posilující), jáhly – mají jangový charakter a jsou zásadité, kulatá celozrnná rýže;

Luštěniny:  Zařazujeme v zimě často, fazole adzuky vaříme častěji (dodávají ledvinám sílu), všechny druhy barevných fazolí, hrách, cizrna, čočka, vaříme s trochou mořských řas, které mají vysoký obsah bílkovin a minerálních solí;

Zelenina: Ředkev Daikon, černá ředkev (usnadňují vstřebávání a metabolizmus tuků), zimní zelí, kvašené zelí, picklés  - dlouze kvašená zelenina, různé druhy, jako zdroj vitamínů a enzymů, velký význam mají kořenové zeleniny, dále dýně, cibule, česnek, nakládaná zelenina, brambory, topinambury, červená řepa, růžičková kapusta, pórek, naklíčená semínka (řeřicha, vojtěška), petrželová nať, která vyroste ve vlhku  z odříznutého vrchu petržele, v květináči naklíčenou cibulovou nať, sušené houby;

Koření: Se zahřívajícími účinky- hřebíček, skořice, zázvor, hořčice, kardamom, paprika, nové koření, chilli, kari, kurkuma, majoránka, dobromysl, saturejka, bazalka;

Ovoce: Nasbírané v naší oblasti; křížaly, kompoty, marmelády, pečené, vařené i dušené.

Úprava potravin:  Obecně lze říci, že při úpravě jídla v zimě přidáváme teplo, sílu, tlak a prodlužujeme délku jeho přípravy.

Zima je obdobím, kdy se přirozeně prodlužuje doba tepelné úpravy potravin - dlouhé vaření vývarů, kdy teplo zabudováváme spolu s minerály do našeho organizmu;

dušení, pečení, fritování.

 

 

Zapojme se aktivně do životního rytmu přírodních zákonů a buďme našemu tělu i našim blízkým užiteční. Navíc jsme svým dětem příkladem v tom, co děláme i jíme, což jim takto živě předáváme. Až dospějí, pak naše způsoby stravování se sami převezmou do svého života a půjdou v tom ještě dále. Což patří k neustálému rozvíjení se.

 

M.V.

Ilustrace:  Perníčky Lenka včelka https://lenkavcelka.blogspot.cz/