Zdravá strava nejen pro děti část 4. - Ovoce

17.01.2011 18:55

 

Čím je ovoce prospěšné?

Angrešt

Obsahuje kromě cukru a kyseliny citrónové provitamin A, vitamíny skupiny B, vitamin C a PP, z minerálních látek vápník, fosfor, draslík, železo a sodík.

Banány

Mají vynikající výživovou hodnotu. Obsahují důležité minerální látky- draslík, sodík, hořčík, fosfor, vápník a další stopové prvky. Mají vysoký obsah cukru, vody a organických kyselin. Z vitaminů obsahují provitamin A, vitamin B1,B2, B6 a vitaminu C asi tolik co jablka. Dětem nikdy nedáváme banány rozměklé a nahnědlé, které již obsahují plísně. Banány dáváme dětem jen občas, neboť  našemu tělu nejlépe prospívají naše domácí potraviny.

Borůvky

Patří mezi nejvyhledávanější lesní plody. Zrají v červenci a srpnu a obsahují provitamin A, vitaminy skupiny B, vitamin C, z minerálních látek vápník, draslík, hořčík, železo a fosfor.

Broskve

Jsou osvěžujícím letním ovocem. Obsahují provitamin A, vitaminy skupiny B, vitamin C, z minerálních látek vápník, fosfor, draslík a železo. U koupených broskví dětem odstraňujeme slupku.

 

Hroznové víno

Je známo již po několik tisíciletí. Staří Řekové podávali hroznové víno při hostinách a připisovali mu léčivé účinky. Vinné hrozny obsahují lehce stravitelné cukry, organické kyseliny, provitamin A, vitaminy skupiny B a z minerálních látek zejména vápník a draslík.

Hrušky

Pěstují se v mnoha druzích s různými vlastnostmi. Obsahují 84% vody, proto mají jen nízkou energetickou hodnotu. Vitaminu C obsahují poměrně málo, mají však vyšší obsah provitaminu A a vitaminů B1 a B2, rovněž obsahují sodík, draslík a chlór.

Jablka

Jsou naším nejoblíbenějším ovocem. Rozsáhlý počet druhů a možnost uskladnění umožňují jejich konzumaci po většinu měsíců v roce. Složení jablek je velmi příznivé. Obsahují cukry, provitamin A, vitaminy skupiny B a vitamin C, z minerálních látek draslík, hořčík, fosfor, vápník, sodík a další. Významný je jejich obsah pektinu. Pektin snižuje cholesterol v krvi, léčí průjmy a zácpu, je účinný v syrovém ovoci. Usušené slupky z jablek použijeme k přípravě čajů.

Jahody

Jsou jedním z nejoblíbenějších druhů časně letního ovoce. Obsahují vitamin A, vitaminy skupiny B, značné množství vitaminu C, minerály- draslík, vápník, fosfor. Listy jahodníku lesního používáme na přípravu čajů.

Jeřáb obecný sladkoplodý, jeřáb černý  (aronie)

Účinné látky plodů tvoří hlavně organické kyseliny, cukry, třísloviny, pektin, karotenoidy, vitamin C a hořčiny. Z červených jeřabin vaříme čaj, čerstvé černé jeřabiny můžeme přidat do teplých kaší.

Maliny

Z nutričního hlediska jsou nejhodnotnější planě rostoucí maliny. Jejich zdravotní účinky znali již antičtí lékaři, kteří doporučovali malinovou šťávu při zažívacích poruchách. Malinový čaj je výborný při teplotách. Maliny obsahují 13% cukru, malé množství bílkovin, vápník hořčík, fosfor, železo, draslík, měď, vitaminy skupiny B a vitamin C. Listy maliníku používáme na přípravu čajů.

Rybíz černý

Má vysoký obsah vitaminu c, asi desetkrát více než citróny, dále obsahuje provitamin A a vitaminy skupiny B, ovocné cukry, kyselinu citrónovou a značné množství pektinů. Vysoký obsah organických látek v rybízu má baktericidní účinek.

Rybíz černý

Je nutričně cenné ovoce obsahující provitamin A, vitamin B1 a příznivé množství vitaminu C. Z minerálních látek obsahuje vápník, fosfor, železo, dále organické kyseliny, pektin a  třísloviny. Z červeného rybízu vaříme i čaje.

Švestky

Obsahují 80% vody, ovocné cukry a organické kyseliny. Mají příznivý obsah provitaminu A, dále obsahují vitamin B1, B2 a nevelké množství vitaminu C. Cenný je jejich značný obsah minerálních látek- draslík, fosfor, vápník, hořčík a železo.

 

Třešně a višně

Třešeň i višeň je u nás rozšířeným ovocným stromem. Třešně obsahují provitamin A, vitamin B1, B2 a poměrně vysoké množství vitaminu C, fosfor, vápník, železo a ovocné cukry.

 

J.Hofhanzlová-  Polévky a kašičky pro nejmenší