Zeleninové saláty v předjaří

13.03.2013 11:52
Před blížícím se jarem již naši předkové dodržovali bezmasý půst. V této době se tělo čistí a také připravuje na změnu období ze zimního, studeného s nízkým slunečním svitem, na teplé období sluncem prozářeného dostatku.

Ráda vařím pokrmy zdravé a tělu prospěšné. Za ta léta, kdy se vaření věnuji, jsem si již vytvořila jídelníček, který chutná celé rodině.

Zjistila jsem při tom, že pokud používám celozrnné obiloviny, luštěniny a dušenou zeleninu, jako by si jídlo samo říkalo, ke mně patří čerstvý salát nebo picklés.

A tak jsem se dala do přípravy salátů. První saláty většinou moc nechutnaly a rodina je snědla jen, aby  mi udělala radost.

Dlouho jsem hledala v knihách se zdravou výživou a některý salát zkusila ale vadilo mi, že jsem neměla to nebo ono právě doma. Nakonec jsem zjistila, že vyrobit rychle chutný a zdravý salát není vůbec tak těžké. Již nehledám v kuchařkách a nechám se vést svým citem. S radostí Vám nyní předávám své zkušenosti.

Po několika zkouškách, kdy jsem si osvojila mít určité potraviny vždy v zásobě, jsem si začala vymýšlet saláty sama a právě z toho, co nám příroda v tom kterém období nabízí.

Nevyhýbám se nakupování některé zeleniny i v obchodě ale upřednostňuji zeleninu domácí.

Základ tvoří vždy jemně nakrájené fialové, či bílé nebo pekingské zelí, obměňuji další zeleninu - přidám nahrubo nakrájenou čekanku, nahrubo nastrouhanou černou ředkev, topinambury, dýni. Na jemno strouhanou mrkev, celer, červenou řepu, cibuli jemně nakrájenou a někdy i česnek.

Občas vylepším salát hruškou nebo jedním jablkem nakrájeným na drobné kostičky.Také někdy přidávám semínka slunečnic, dýní, sekaných vlašských ořechů nebo mandlí. Jako třešnička na dortu se do salátů někdy velmi hodí přidat předem namočené zlaté rozinky.

V kombinaci s hruškou, nebo jablkem spolu chuťově ladí a příjemně a zdravě salát osladí, což uvítají nejen děti ale i naši muži.

Právě v předjarní době nechávám nakličovat různé obiloviny a luštěniny. Ty pak po naklíčení do salátu zamíchám. Nejraději používám špaldu, vojtěšku alfa, pšenici, zelené boby mungo, fazolky adzuki, řeřichu, čočku a hrách.

Okyselení salátu je vždy vhodné, salát je pak chutnější. Vše zaliji citronovou šťávou, která je pro organismus očistná a také zásaditá. Někdy salát zaliji jablečným nebo kombuchovým octem, které jsou také léčivé a vyrábím si je sama. V poslední době jsem si oblíbila Umeocet, který je vyrobený ze švestiček umeboshi. Ten je však již slaný a po něm již salát nesolím. Tento ocet je pokládán za přírodní antibiotikum a prospívá dětem i těhotným ženám. Má významné léčivé účinky.

Salát solím jen málo, nebo k tomu používám gomasio, kdo nakupuje ve zdravé výživě jistě ví, že je to opražené, mleté sezamové semínko utřené s mořskou solí. (Neutralizuje kyseliny v krvi) To si také připravuji sama na mýnku na mák a utřu jej v hmoždíři. Poměr soli a sezamu je pro děti menší, než pro dospělé. Na náš organismus působí gomasio jemněji a také přítomné výživné látky ze sezamu velmi prospívají našemu zdraví. Sezam například obsahuje velmi mnoho vápníku, který je obecně nedostatkový, dále vit E, F a další látky. Prospívá velmi dětem k osolení pokrmů a nemocným či oslabeným lidem.

Do salátů nedávám nikdy vše výše jmenované ale vyberu to, co cítím jako doplňující k právě připravenému obědu či večeři nebo co spolu ladí chuťově.

Například je výborný salát z pekingského zelí, cibule, česneku a citronové šťávy, s gomasiem nebo se špetkou soli.

Výborný a lahodný salát je z fialového zelí jemně nakrájeného na nudličky, hrušky nakrájené na kostišky, nasekaných vlašských ořechů a máčených zlatých rozinek, zalité citronovou šťávou a mandlovým olejem.

Nakonec salát přeliji několika lžícemi některým z mnoha druhů olejů lisovaných za studena. Ráda používám sezamový, olivový, kmínový, slunečnicový.Tyto oleje samy o sobě obsahují mnohé vitamíny a minerální prvky, včetně stopových.  Svým složením podporují řadu funkcí našeho organismu.

Pokud mi v míse salát zbude, napěchuji jej do sklenice s víčkem a dám do chladničky, kde vydrží čerstvý mnoho dní. Postupně se z něj může stát oblíbený salát picklés.

Zeleninové saláty působí na naše tělo velmi blahodárně. Obsahují vitamíny, minerální látky, vlákninu, která čistí naše zažívací orgány a enzymy, které si jinak musí vytvářet tělo pracně z vlatních látek samo. Enzymy se přímo podílí na trávení a štěpí složité látky na jednoduché. Pro ty, kdo mají potíže s trávením jídla, jsou velmi blahodárné a pomáhající svými léčivými účinky. Zelenina v salátech odkyseluje naši krev a činí ji slabě zásaditou, tak jak má být, čistí ji od splodin metabolismu, vyživuje tím naše tělo a podporuje imunitu i vitalitu. Celkově regeneruje celý náš organismus a dodává mu mladistvější vhled.

Pro přehled přikládám odkaz na oleje lisované za studena : https://www.zdrave-oleje.cz/

 

Milé ženy, přeji Vám krásné inspirace při přípravě salátů pro Vás a Vaše drahé.

M.V.